DU SKULLE ALDRI HATT DEN JOBBEN

 

Er det bare meg som reagerer skikkelig på sure mennesker i en butikk eller restaurant?

Tror nok ikke det. Sist jeg skulle handle i en butikk, glemte jeg å få med en pose når jeg betalte. Jeg hadde en del å bære på, så derfor trengte jeg en pose å ha dem i. Jeg spurte pent, men fikk et ild sint blikk tilbake før vedkommende ville gi meg en. Det er ikke alle som skulle hatt den jobben dem har, for å si det sånn. Den jobben burde jo vedkommende aldri hatt, samt sure mennesker på restaurant. Jeg vet iallefall hvor viktig det kan være med et lite smil, som kan gjøre mye. Det skader ikke ❥

Har du kommet over noen som ikke burde hatt jobben sin?

    1. Jeg er så enig!! Jeg er faktisk så sær at valget av hvor jeg handler i stor grad avgjøres av hvor godt jeg liker personalet..
      Det er spes en episode jeg husker som viser hvor lite somn faktiskl skal til; I kassen går jeg først gjennom kontantbeholdningen, og banner lavt da jeg mangler ei krone, og i stedet drar frem kortet. Jeg pleier å handle der, så det kommer dermed frem at det var denne kronen som manglet i det jeg skal til å sette kortet i automaten, hvorpå hun bare feier det bort og ber meg drite i det, for de hadde alltid noen ‘reservekronestykker’ liggende.. Verdien var jo ikke noe å snakke om i det hele tatt, men gesten gjorde at det er blitt en episode jeg husker år i etterkant..
      Jeg jobber jo selv på resturant, og basert på hva som faktisk utgjør en forskjell for meg, sier jeg alltid Hadet når gjester går, og ønsker de en fortsatt god dag/helg. Dessuten har det etterhvert gått opp for meg at vi er himla mye mer fleksible enn de fleste resturanter, og det er virkelig noe jeg setter høyt.

      1. Det er så utrolig dumt at folk i butikk (og eventuelt restaurant) skal oppføre seg slik når det handler om andre mennesker. Sånne episoder burde ikke være nødvendig og det er klart folk kan bli lei seg. Jeg har også blitt obs på hvor jeg heller ønsker å handle, enn andre steder 🙂 Veldig koselig når folk ønsker deg en flott dag videre, noe som gjør at humøret blir bedre. Tusen takk for kommentar 🙂

    2. Jobber selv i matbutikk, og jeg anser meg selv som en smilende og serviceinnstilt butikkmedarbeider. MEN det hender jeg blir irritert når enkelte spør om poser fordi det er mange som konsekvent spør ETTER at de har betalt. Er det faste kunder som handler ofte og for mye, er det ikke noe problem å gi de en ekstra pose hvis det ikke holdt med den ene posen de hadde. Problemet er at vi har visse kundegrupper som alltid ber om ekstra poser, og da sier jeg “Ja, da blir det 2 kr”. Føler meg ofte streng og smålig som må ta betalt for hver pose, men vi har fått streng beskjed fra høyere hold om at vi SKAL ta betalt for alle poser og at vi må gi ut mindre gratis poser fordi butikken taper mange tusen kroner hver måned på posene vi gir ut. Poser er et tapsprosjekt for butikkene, det er kun et par øre vi går i pluss pr. pose det betales for (så det må selges mange poser for å dekke inn tapet av 1 gratis pose). Hvis jeg derimot har glemt å spørre deg om pose når jeg sitter i kassa, gir jeg deg selvfølgelig pose fordi jeg da mener det er min egen feil. Bare sånn for å belyse “den andre siden av saken” 😀

      1. Selvfølgelig skal vi betale for poser, det er ikke et problem. Men det er også lov å være høflig. Det er dessverre ikke alltid slik, i forrige uke kjøpte min venninne tre store sofaputer, og det sa seg vel nesten selv at hun trengte poser. Hun trodde de var gratis, for det lå ingen foran kassen, hun spurte om å kjøpe poser etter at det var betalt, og vedkommende sa, “hvorfor spurte du ikke før du betalte, det er lov å bruke hue?” . I de tilfellene er jeg lei meg for at jeg ikke var på “jobb”, for min venninne ble skikkelig satt ut. Og lei seg, faktisk. For det skal vel ikke være sånn heller? 🙂

        1. Wow, det var utrolig frekt å si til henne! Uansett burde folk være blide i en kasse slik, mener jeg. Det er tross alt andre mennesker det går utover og det skader ikke med et smil. Flere tilfeller hvir jeg også har fått noen frekke bemerkelser, noe jeg ikke lenger godtar 🙂 Nei, jeg syntes virkelig ikke det skal være slik.

      2. Jeg forstår deg helt ut, virkelig. Det hadde helt sikkert jeg gjort selv også. Men, i utgangspuntet var denne damen frekk i kassa og fra jeg kom inn i butikken, noe jeg la fort merke til og ble selv på dårlig humør. Jeg spurte i kassen om å få en pose, noe hun glemte. Derfor måtte jeg si i fra igjen når jeg hadde betalt 🙂 Tusen takk for kommentar!

    3. Jeg er så heldig at jeg jobber i fritiden min som Mystery shopper, rett og slett fordi jeg er opptatt av service. Og med det følger at jeg får gitt tilbakemelding på akkurat sånn opplevelser. Det er merkelig hvor vanskelig enkelte synes det er å være vennlige. Så når jeg er på oppdrag – som senest i dag – og opplever skikkelig sure, uoppdragne, og uinteresserte butikkmedarbeidere, er det faktisk litt trist. For når det motsatte skjer, og noen virkelig er hjelpsomme og blide, da sørger jeg for at de får en haug av komplimenter, og det synes jeg er utrolig gøy:-) Du som tydeligvis er observant, og synes dette er viktig, hva med å ta på deg noen oppdrag, da får du sagt fra, gjort en stor forskjell, og du får massevis av flotte produkter i tillegg:-)

    4. Kjenner meg igjen i dette altså! Hender det er enkelte som er plassert på feil plass, og det gjelder ikke bare i matbutikker, men også i andre yrker har jeg opplevd.

    5. Jeg skal ikke si at jeg er blitt utsatt for noen sure kommentarer, for det har jeg ikke. Men det er ikke lenge siden jeg tenkte at en av de ansatte på Rema her fremstår som ekstremt sur og mutt. Jeg forventer ikke veggtilvegg-glis og hilsen fra de ansatte hver gang jeg viser trynet mitt der, men akkurat denne unge damen ser ut til å hate både kunder og jobb, det spiller ingen rolle om hun sitter i kassen eller stabler varer. Hun ser drittsur ut. Punktum. Butikken har mange ansatte i ulik alder , hudfarger og begge kjønn, også utplasserte fra NAV med ulike utfordringer. Ingen andre oppfører seg som hun der. Det blir ganske så synlig når resten av de ansatte gjerne nikker eller sier hei i forbifarten, ikke nødvendigvis med et smil, for det trengs ikke hele tiden. 🙂 Men hun hilser ALDRI på noen kunder, hun smiler aldri. Hun møter heller ikke blikket til noen annet enn at øynene sveiper fort over kunden som skal betale, nesten som hun ser et hår i suppen eller noe slikt.
      Så er det en konkurrerende Kiwi i nærheten ( det er vel gjerne slik..hehe). Også der ansatte i ulike kulører og kjønn. ALLE hilser på kundene enten de kjenner kunden igjen eller aldri har sett vedkommende før. De er blide som bare det, så de klarer faktisk å slå Rema på ett område i det minste.
      Og ja, jeg er en sånn kunde som hilser selv, også på den i kassa, og er blid, og takker. Faktisk!
      Jeg har nemlig selv jobbet litt i dagligvarehandel i unge dager. Skal ihvertfall ikke bli vrien og vrang kunde på mine eldre dager for å plage andre :p

      1. Helt enig i at man ikke trenger å være overblid hver gang, men rett og slett måten noen behandler kundene sine. Jeg har opplevd flere tilfeller hvor vedkommende i kassa svarer frekt og kommer med spydige kommentarer, som ikke er greit 🙂 Ja, det gjør mye med å gi et lite smil 🙂 Tusen takk for kommentaren!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg