7 ENKLE MAGEØVELSER SOM BRENNER FETT!

Før jeg kanskje får rett i fleisen, at jeg sikkert trener styrke fordi jeg ikke er fornøyd med meg selv. Jeg er veldig fornøyd med kroppen min, slik den ser ut. Grunnen til at jeg velger å trene, er av flere grunner. Jeg liker å holde kroppen min i gang, samtidig som jeg vil styrke kroppen min til å yte mer. Kroppen vår trenger fysisk aktivitet og det er akkurat det jeg ønsker å gi min. En annen ting er også utholdenhet, som i seg selv kan være vanskelig å opprettholde. Men, for at kroppen min skal yte mer og sterkere – er regelmessig trening viktig for meg. Det er viktig å finne noe du trives med, når det gjelder trening. Det er ikke likt for alle.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Jeg har endelig begynt med styrketreningen igjen, og nå i gang med nye øvelser jeg virkelig må skryte av. Jeg vet også at flere der ute liker at jeg kommer med treningstips, så derfor skal jeg selvfølgelig gjøre det. Med disse øvelsene jeg viser dere nå, så tar jeg utgangspunkt i noen skikkelige mageøvelser du kjenner godt. 

PS: Det er veldig greit å ha en treningsmatte til disse øvelsene!

 

7 MAGEØVELSER DU VIRKELIG KJENNER

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

  1. The Roll-Up

Denne øvelsen kjenner du godt nedre del av magen. Legg deg på ryggen helt ut med kroppen. Ta så beina mot deg, strekk dem rett opp mot taket og løft dem sakte strakt ned på matten til den begynnende posisjonen. Gjenta 10 ganger.

 

  1. Twisting Windmill

Ligg på ryggen med armene rett ut til sidene. Løft beina opp til du har en 90 graders vinkel. Løft forsiktig beina sammen til den ene siden, løft rolig opp igjen og til andre siden. Gjenta 15 ganger.

 

  1. Starfish Crunch

Ligg på ryggen med ansikter opp, med armer og bein i en «X» posisjon. Løft samtidig nakken, venstre arm og høyre bein fra bakken. Møt så arm og bein med en liten bevegelse, hvis mulig. Gjør også motsatt. Møtes på midten. Gjenta 15 ganger.

 

  1. Russian Twist

Sitt på matta med knærne bøyd over gulvet, sett deg opp med overkroppen og bøy deg et par cm tilbake i posisjon. Hold armene foran deg, mens du tar dem til venstre og til høyre. Gjenta og hold på i 1 minutt.

 

  1. Spiderman Planks

Start med å legge deg på magen og heis deg opp, som om du skal til å ta armhevinger. Ta det ene beinet mot deg og hold i 30 sekunder. Gjenta så med andre bein i samme 30 sekunder.

 

  1. Single Leg Drops

Ligg på rygg med beina rett opp mot taket. Hold det ene beinet opp, mens du sakte tar det andre beinet strakt ned og opp igjen. Gjør det samme på det andre beinet og gjør det annenhver gang. Gjenta 20 ganger.

 

  1. Double Leg Circles

Ligg på rygg (nok en gang..) og legg beina strakt ut. Løft dem begge opp og beveg dem i en sirkel i lufta, mens du holder i 30 sekunder før du skifter til andre vei og holder i 30 sekunder til.

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Jeg må også legge til at jeg har sett disse øvelsene på youtube, da på engelsk. Jeg vil ikke begynne å oversette øvelsene, men jeg prøver så godt jeg kan å beskrive hver øvelse. Jeg har akkurat startet og har derfor ikke mye erfaring, men jeg lærer for hver gang. Det er bare å teste det ut, så ser du hvordan det går ♥ Det er bare å søke opp hver enkel øvelse på google, så finner du bilder som illustrerer øvelsene!

22 kommentarer
    1. Gode tips! 😀 Vet ikke hvor mange slike tunge øvelser jeg kan gjøre nå som jeg er gravid, men skal forhøre meg rundt! 😀 Ha en strålende mandag, fine du!

    2. Hei! Så bra at du har funnet trening som du liker, og disse mageøvelsene er også veldig gode og effektive (i tillegg er jeg fan av andre mageøvelser en vanlig situps fordi jeg synes det kan være kjedelig;). Siden det virker som du er interessert i å lære tenkte jeg at jeg skulle fortelle deg noe om fettforbrenning (på grunn av overskriften). Mange tror man kan velge hvor man vil miste fett, men det er feil! Det vil si at man kan ikke trene mage og forvente at man skal miste fett kun på magen, man vil altså miste jevnt fordelt over hele kroppen. Det neste er at aerob utholdenhetstrening er det som forberenner fett mest effektivt, altså rolig utholdenhetstrening det du ikke får “syre”. Dette er rett og slett fordi fett krever oksygen for å forbrennes. Likevel vil ren styrketrening bidra til økt metabolisme også i hvile, og vil på den måten gi økt fettforbrenning, selv om det ikke er selve stykretreningen i seg selv som bidrar til dette (styrketrening er nesten alltid anaerobt- uten tilstekkelig oksygen til musklene). Håper det er greit at jeg forteller deg dette, folk er så hårsåre for tiden.. uansett, kos deg med trening! Du er flink og virker som du har et sunt forhold til kropp og trening:)
      Vennlig hilsen over gjennomsnittlig interessert i trening:)

    3. Maria: Hei du! For en utrolig hyggelig kommentar og ikke minst tilbakemelding! Ja, disse øvelsene er virkelig gode og ikke så kjedelige som du sier. Her lærte jeg faktisk noe nytt, som jeg virkelig setter stor pris på at du forteller meg. Jeg ser på meg selv når jeg trener disse øvelsene i en uke eller noe sånt, så mister jeg fett på magen. Det syntes kanskje godt for meg. Men, som du sier – så merkes det jo på hele kroppen. Tusen takk for at du deler og selvfølgelig er det ikke noe galt å lære noe nytt, hehe! Tusen hjertelig takk. Jeg ønsker deg en veldig fin dag 🙂

    4. judy: Det skal jeg love deg! Jeg ble bitt av basillen, hehe. For øyeblikket tar jeg disse øvelsene 4-5 ganger i uken. Det jeg skriver på slutten av hver øvelse, er hvor mange jeg gjør. Hver treningsøkt gjør jeg også dette settet 2 ganger 🙂 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg