7 MATMYTER JEG ER LEI AV Å HØRE

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

HERE WE GO ..

 

  1. Næringsstoffer i frukt og grønt har forsvunnet

Hvorfor påvirke andre med denne myten, til og ikke spise dette? Jeg forstår at mange mener at det i dag er sprøytet mye inn i råvarer, men frukt og grønnsaker vil jo uansett være sunt og bra for deg.

 

  1. Du blir syk hvis du ikke spiser fisk

Selv elsker jeg fisk, men jeg ville ikke satt pris på å få høre denne. Nei, fisk i seg selv gjør deg ikke syk. Det er kombinasjonen av et langvarig usunt kosthold, som påvirker helsen. Det sier seg selv!

 

  1.  Bananer gjør deg feit

Jeg blir litt irritert, faktisk. Haha! Denne frukten inneholder mye karbohydrater, men også næringsstoffer som kroppen trenger. Høyt innhold av kalium, men også vitaminer og mineraler. Flere typer. Sukker i banan er ikke som sukker i for eksempel sjokolade.

 

  1. Du legger mye på deg av lightbrus

Denne disukteres mye, men faktum er at det inneholder 0 kalorier. Det er kalorier du legger på deg av. Derimot sies det at du kan bli mer sulten på noe søtt, av lightbrus. Men, lightbrus i seg selv er ikke fetende.

 

  1. Poteter er ikke sunt

Helt feil. Poteter inneholder faktisk lite kalorier og gir god metthet. Poteter inneholder også vitaminer og mineraler, noe som er bra for kroppen.

 

  1. Småspising resulterer at du legger på deg

Dette er feil! Det er faktisk bedre å spise flere måltider om dagen, enn store og få. Det holder systemet i gang og gjør at du også øker forbrenningen i kroppen.

 

  1. Du legger på deg hvis du spiser etter kl. 8 på kvelden

Denne trodde jeg på i mange år, men det sier litt seg selv at det ikke er sant. Hva du får i deg i løpet av en hel dag til sammen, er det som stemmer. Har du også beveget deg i løpet av dagen, gjør det ingenting å spise på kvelden.

Facebook HER Instagram HER | Snapchat : vvicctoriaa

36 kommentarer
    1. Nr 8 er tidenes klassisker da, haha 😀 Kan bekrefte at den IKKE stemmer for å si det sånn, jeg spiser nesten bare om kvelden og natta, og det skjer ingenting med vekten. Hehe!

    2. Haha det er så mange teite myter altså! Den “Du kan ikke spise etter 8” myten er jo hysterisk, faktisk. Vi er faktisk ikke gremlins! Det er det totale kalori-innholdet man spiser ila hele dagen som har noe å si for vekten, ikke når det blir spist. Hadde et håp om at disse mytene skulle dø ut før jeg rakk å bli ‘voksen’ men de henger dessverre fast enda. Litt sjokkerende.

    3. Åh ja, er så alt for lei av disse mytene selv! Det verste er jo at man begynner å tro på det når man ikke vet bedre og alle forteller oss disse tingene…

    4. Jeg synes det viktigste er å lære seg hva som fungerer best for egen kropp. Det kan være vanskelig – og selvfølgelig endre seg – men det er veldig deilig når man knekker koden 🙂

    5. altså, du er jo ingen ernæringfysiolog. bananer inneholder masse karbohydrater, og det handler utrolig mye om forbrenningen sin også. altså det er jo en grunn til at man skal spise så lite karbohydrater som mulig om man slanker seg. Småspising tror jeg du har misforstått litt, for småspising er små “snacks” gjennom en hel dag, og det er klart det ikke er bra for helsa eller tennen dine. faste måltider gjennom en hel dag derimot, det er bra for deg.
      Jeg må si jeg er uenig i mye av det du hr sagt, og sien du tydeigvis ikke har sjekket opp fakta eller har noe peiling på dette bør du skrive om noe du kan noe om:) du virker litt umotivert og finner opp blogginnlegg som ikke har noe mening

    6. Det som jeg har hørt om lettbrus er at det i seg selv har null kalorier og sukker, men at det omdannes til et eller annet I KROPPEN..som gjør at det blir usunt likevel ….Men jeg orker ikke høre på alt sånt… Faste måltider med noen timer mellom, er sunt. Men å små-spise HELE tiden er jo ikke det, så man må finne det som er riktig. Og det kommer vel litt an på HVA man spiser også… 😀

    7. emily: Altså, sist jeg sjekket så vet jeg at det ikke finnes en ernæringsfysiolog her. Men, der tar du feil i og fortelle meg at jeg ikke har undersøkt. Jeg hadde aldri skrevet på disse punktene, hvis jeg ikke visste at det var noe i dem. I tillegg trenger ikke det som gjelder for deg, og være tilfelle for meg. Å slanke seg? Da er du over på noe jeg ikke har nevnt her. Småspising trenger ikke være «snacks», men likegodt frukt eller andre ting du velger å spise.

      Helt greit at du er uenig, men da kan vi vel være enige om å være uenige. Slik jeg ser det 🙂

      PS: Jeg har faktisk aldri vært mer motivert og jeg blogger om det som har en mening for meg.

      KLEM

    8. frodith: Ja, jeg har også hørt mye om det med lettbrus. Men, slik gjelder det jo med alt man spiser – som du også sier. Ingen brus er selvfølgelig sunn, men når det er 0 kcal i lettbrus – så sier resten seg selv. Helt enig 😀

    9. Det du skrev i nummer seks er ikke helt sant. Du skriver at det er bedre å spise flere ganger om dagen enn store få måltider, fordi det holder systemet igang og øker forbrenningen. Det spiller INGEN rolle om du hadde spist hele energibehovet ditt sent på kvelden eller tidlig på morgen, det er summen av totalkalorier iløpet av dagen som avgjør om du legger på deg eller ikke. Det at du må spise flere ganger om dagen for å holde systemet igang og at det øker forbrenningen er også en matmyte. På siden kan jeg legge til at det selvfølgelig er lurt å spise ihvertfall tre måltider om dagen for å holde blodsukkeret jevnt så du ikke blir sulten, men du får ikke høyere forbrenning dessverre. Ellers et bra innlegg, desverre altfor mange matmyter ute å lusker. Håper du får en fin dag 🙂 Hilsen ernæringstudent.

    10. Hannah: Hei du! Nei, jeg forstår hva du sier. Det jeg mener er at det er bedre med små måltider om dagen, enn lite og store. Det har jeg også sett på meg selv er sant 🙂 Det med forbrenningen har jeg faktisk hørt mye om både for og imot, men har bare erfart at det stemmer. Men, jeg er med på det.

      Tusen takk for det! Ja, det finnes uttallige matmyter der ute. Jeg håper du har hatt en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg