KJÆRE LÆRER, SER DU MEG NÅ?

Det føles aldri bra å bli presset, til noe du ikke har lyst til. For meg, var det å lese høyt i timen – et mareritt på jord. Barneskolen, 7ende klasse. Elev etter elev, i rekkefølge, skulle lese høyt. Hjertet mitt dunket fortere jo nærmere køen kom til meg. Det jeg kom til å lese høyt, leste jeg for meg selv flere ganger. Slik kunne jeg være “litt” forberedt. Det hjalp ikke. Ingenting gjorde.


 

Jeg går på toalettet litt før det er min tur, så jeg sørger for at dem har hoppet over meg. Det funket av og til, men ikke alltid. Da var det bedre å være forberedt – enn å være usikker på hvor vi var kommet. Tenk at en så liten ting, kunne gjøre føre til så mye nervøsitet og usikkerhet? Jeg følte meg ofte flau og teit, der jeg rødmet flere ganger før det i det hele tatt var min tur.

Andre kunne vel også se at jeg var nervøs, sikkert flere ganger. Til og med enkelte lærere visste at jeg var redd, men ingenting ble gjort eller sagt. Ikke en gang de gangene jeg så dem inn i øynene og sa det. Jeg sa det aldri direkte, men jeg sa det flere ganger på en måte som burde vært forstått.


 

Slike hendelser blir ikke snakket om. Dette høres kanskje ikke så “ille” ut, men jeg tror virkelig at flere kan kjenne seg igjen hvor vondt det kan føles. Jeg forstår virkelig. Ingenting burde skyves under teppet. Smått eller stort. Er det vondt for deg, så har det ingenting å si. Da er det ikke greit, uansett.

16 kommentarer
    1. Ingen god følelse det der.. husker framføringer var et mareritt.. og ikke sjangs til å slippe unna..

    2. Ja det er sant..det som er fælt for en, behøver ikke være det for en annen..men er like vel like vondt for den det gjelder…mange glemmer det…at det er den som kjenner følelsen, som har den..og vet hvordan det er..ingen andre…Trist å høre at du ikke ble hørt…

    3. Den følelsen der kjenner jeg meg så utrolig godt igjen i. Det å resonere seg frem til hvilken del som blir den, lese flere ganger og ikke få med seg det de andre leser bare fordi du er så nervøs.. Det skulle ikke vært lov å undervise på den måten, og jeg håper skolen idag ikke er slik!!
      Jeg husker også at vi i mattetimen hadde litt samme greiene, bare at da var det mattestykker som skulle løses og læreren kastet en ertepose til den som skulle svare.. Jeg tror aldri jeg har sklidd så langt under pulten som jeg gjorde i de timene!!

    4. Kaja Jeanette: Åh, ja jeg føler med deg.. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Helt utrolig hvis dem fortsetter med det, men.. Huff, det hørtes virkelig ikke hyggelig ut! Kjipt at du måtte gå gjennom det :-/

    5. Hmm det ville ikke æ gjort mot mine eleva. Om det va nån som ikke fiksa muntlige fremmlegg etc, så brukte dæm å få lov å ha det i midttimen eller om det va sånne små oppgava så kunne dæm gjøre det i friminuttan. Så kunne elevan få bli trygg og faktisk lære noe av det dæm holdt på med. Det nytte ikke å presse eleva til å lere noe, man må motivere…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg