• 30.08.2017, 15:32

HØYRE VIL GI PREMIE TIL DE BESTE ELEVENE? JEG BLIR KVALM!


Jeg sitter igjen med et stort spørsmålstegn og en ekkel kvalme, etter og ha lest DETTE innlegget fra 2009. Der Torbjørn Røe Isaksen mener at de beste elevene på skolen, burde få en premie. Ikke nok med det, men høyre ønsker også at dette skal begynne på barneskolen.

Jeg er klar over at det er noen år siden, men i fjor så jeg en debatt der Torbjørn uttalte seg kort at de flinkeste elevene burde komme frem.

Ja, du gjør det bra på skolen. Får gode karakterer og jobber hardt. *Klapp på skulderen* Det er veldig bra, noe ingen andre har noe med. Du jobber for deg selv og velger så den retningen du ønsker. Men, ved å gi de beste elevene en premie for å være best, hvordan blir dette overfor de da dårligste elevene på skolen? Når du, Torbjørn, først er så opptatt av å sette elevene under ulike kategorier. I noen fag er ikke jeg sterk, når det kommer til karakterer. Jeg har mine svakheter, samtidig som jeg har utfordringer når det kommer til skole.

Hvis de beste elevene får premier for å være best, hva får jeg?

- Jo, jeg får et stempel rett i ansiktet der det står at jeg er en av de dårligste elevene på skolen.

Hva skjer så i skolen, etter at noen får diplomer og andre ikke? Jeg mener jo tydelig at det kommer til å handle om ulike grupper, der til slutt elever blir skviset ut i skolen, fordi dem ikke klarer å oppnå de høyeste karakterene på skolen. Jeg ser da store forskjeller, som ikke er bra.

For å avslutte, skal jeg understreke at jeg ikke er noen som helst ekspert når det kommer til politikk. Men, jeg leste klart og tydelig hva Torbjørn ville ha frem. Etter den debatten fra i fjor, nevnte han også at de beste elevene burde komme frem. I mine øyner blir det feil fokus. Alle politikere er dyktige. Ingen hat til noen. Men, jeg skal få lov til å mene akkurat det jeg vil i likhet med alle andre.

Facebook: HER / Instagram: HER / Youtube HER

livetmitt93

30.08.2017 kl. 15:34
ikke bra, jeg stemmer aldri høyre dumt parti:/

Victoria Larsen

30.08.2017 kl. 15:42
livetmitt93: Jeg syntes heller ikke det er bra :-)

annirendauvi

30.08.2017 kl. 16:13
Wow, hvis dette er noe de kommer til å satse på trur jeg dropout statestikken kommer til å fly å taket. Trudde fokuset på skulle være at alle skulle få til noe og at ingen skulle gjøres forskjell på? Huff, kjenner jeg får litt mark i rumpa av dette :p

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:49
annirendauvi: Ja, det tenker jeg også! Helt utrolig at noen kan tenke seg at det vil være det beste for elevene..

Lene

30.08.2017 kl. 16:48
Er så enig med deg :) Høyre er helt på tryne...

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:47
Lene: Ja, iallefall når det gjelder denne saken..

Minrefleksjon

30.08.2017 kl. 18:05
Forkastelig! Kjenner det koker i meg. Tenker på alle de som går gjennom hverdagen og prøver og prøver uten å oppnå samme resultat som de som har "lett for det". Gir svært gale signaler til barn og ungdom.

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:47
Minrefleksjon: Ja, det samme gjør det her. Helt feil fokus!

hverdagslivetivollen

30.08.2017 kl. 19:38
har overhodet ikke sansen for det... å premiere de flinke og automatisk stemple de andre.. for noen elever er karakteren 3 bra og en 4 en bragd... aller er vi forskjellige, og heldigvis for det :)

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:47
hverdagslivetivollen: Ja, helt enig!

Misantrop

30.08.2017 kl. 20:35
Belønning for å gjøre det bra er ikke negativt. Smarte elever blir aldri belønnet og vil ikke få utfordringene de trenger. Det at de faktisk skal få noe er ekstremt bra og noe smarte elver trenger. Norsk skolesystem er rettet mer mot de med dysleksi enn utvikling av smarte individer.

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:45
Misantrop: Jeg har aldri sagt noe om at ikke du skal bli belønnet, når du gjør det bra. Men, jeg mener ikke at det å gå dem såkalte ''premier'' vil være rett fokus.

Mathilde C. Bjørnseth

30.08.2017 kl. 20:55
Må si meg helt enig med deg.

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:44
Mathilde C. Bjørnseth: :-)

Mari

30.08.2017 kl. 23:11
Takk gud for at denne mannen aldri har bestått noen lærerutdanning for han er et direkte hån. Høyre mener mye bra men han der er stor nok grunn til å ikke stemme høyre. Jeg vet ikke om du har sett den men det er en så fantastisk plakat som finnes av alle skogens dyr som står rundt et tre. Treet skal signalisere kunnskapens tre. Apekatten kan så klart klatre helt til tops mens dyr som krokodillen vil aldri nå opp så mye som en meter. Å slik er det også forskjeller med elever i ulike fag. Men likevel så har alle dyrene et element der de er flinkeste. Setter du for eksempel apekatten og krokodillen opp mot hverandre i å krysse et vann er det ingen tvil om hvem som vinner. Å det er slik vi skal tenke med elever. Alle er forskjellige, alle har sine utfordringer men jobben vår som lærere er å finne det elementet der hver elev har sin styrke. Ja så er en kanskje ikke så flink i matte men så er kanskje han den flinkeste i klassen til å se de som sliter eller snakke med de som er lei seg. Er ikke det en bedre egenskap å ha? Jeg skammer meg over Isaksen, men jeg er glad dagens ungdom ser hvor feil han tenker. Det viser meg at dagens lærere må jo gjøre noe riktig. Å ungdommene gir meg tro på en bedre utdanningsminister en gang i tiden:)

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:43
Mari: Jeg må bare si tusen takk for en utrolig flott og utfyllende kommentar. Jeg har ikke sett det før, så jeg fikk nå et litt annet syn på det. Helt enig når det gjelder ditt syn på han, noe jeg er helt enig i. Det burde virkelig være den egenskapen som står høyt, hvis noen spør meg også :-)

Victoria Grøtting

31.08.2017 kl. 02:14
Blir jo som å straffe de som ikke lærer like fort..

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:40
Victoria Grøtting: Ja, virkelig..

Little Miss Sunshine

31.08.2017 kl. 08:47
Det blir litt feil fokus om man skal begynne å gi premier, og ikke minst veldig lite motiverende og stigmatiserende for de som kanskje aldri får premier. Ikke et heldig system i det hele tatt!

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 09:40
Little Miss Sunshine: Ja, helt enig. Jeg kan ikke forstå hvordan det skal være et bra tiltak!

Jannicke

31.08.2017 kl. 12:17
Det er jo helt latterlig at noen vil ha det sånn. De som vil ha det sånn har nok vært flinke på skolen selv uten å få oppmerksomhet for det. Det er utrolig synd, fordi det er så vanlig med unge som sliter psykisk om dagen, og så lenge det ikke er en synlig sykdom så får du et ufortjent stempel.. tragisk om det blir sånn.

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 12:42
Jannicke: Ja, helt enig.. Forstår ikke hvordan dette skal være riktig fokus!

Birgitte Østby

31.08.2017 kl. 20:33
jeg føler med deg... :/

Victoria Larsen

31.08.2017 kl. 20:38
Birgitte Østby: <3

Linni

01.09.2017 kl. 20:59
Jeg er ofte enig med deg i det du skriver, men denne gangen er jeg så uenig. Norske skoler handler bare om å tilrettelegge for de som ikke klarer seg så bra på skolen og de som er helt midt på treet. Den norske skolen tilrettelegger i svært svært sjeldne tilfeller for den flinke eleven - de blir ikke utfordret og de får ikke veiledning i samme grad. I så og si hver eneste valgdebatt blir tiltak som kan styrke den svake eleven diskutert, så hva i himmelens navn er galt med at den flinke eleven for én gangs skyld skal få litt goder? Nå har ikke jeg lest artikkelen, men går ut ifra at "premien" ikke skal være sjokolade og penger servert foran hele klassen, men heller den premien de virkelig fortjener - særskilt undervisning, utfordringer, tilrettelegging og veiledning. En premie som man kommer fryktelig langt med. Å heie fram de skolesterke, er ikke det samme som å stemple de skolesvake, hate på de skolesvake eller ødelegge for de skolesvake. Jeg ville lest meg litt opp på dette, da undersøkelser (fra både Norge, USA, Sverige) viser at det å investere penger i utdanningen til de skolesterke er langt mer effektivt enn å investere i de skolesvake (jeg sier ikke at man ikke kan gjøre begge dele). Dumt å holde noen nede, fordi man selv føler seg liten - men det er janteloven sin det :-)

Mvh skoleflink jente som er fryktelig lei av at skoleflinke ikke får samme oppmerksomhet som alle andre.

Victoria Larsen

02.09.2017 kl. 17:41
Linni: Jeg er helt enig i at dem flinke elevene skal få kredit, men i mine øyner blir det i dette tilfellet å plukke ut de flinke og kategorisere dem andre elevene - som "dårlige". Jeg tror det vil bli større forskjeller, slik at flere dessverre blir skviset ut i skolesystemet. For mange er en 3er, like bra som for en med 5er eller 6er. Aldri har jeg sagt at ikke skoleflinke skal få oppmerksomhet, men jeg har mitt syn på dette. Men, jeg respekterer dem som sier at dette er bra. Jeg tror at hvis denne ordningen hadde blitt innført, at det ville bli store forskjeller på den måten at folk ikke føler seg bra. For all del - kjempe bra kommentar :-)

Enig med Linni

03.09.2017 kl. 13:42
Hei! Jeg er totalt enig med Linni (selv om jeg absolutt ikke var den flinkeste i klassen da jeg gikk på ungdomsskole/vgs). Dessuten tror jeg ikke disse store forskjellene du snakker om kommer til å skje. Vi får alle forskjellige karakterer i fag, som i min mening skiller elevene mer enn hva enn "premie" for de beste ville gjort (jeg skriver premie, men jeg mener ekstra veiledning, større utfordringer etc etc som Linni skrev). Og disse skillene er små. De aller fleste vil ikke få den premien uansett. Den er kun for de beste (som utgjør en svært liten andel av alle elevene på en skole). Og i jantelov Norge hadde sikkert ikke de fleste som får "premien" gjort noe stort ut av det uansett (akkurat som at en 6'er elev ikke sprader rundt med karakterene sine for hele klassen nå heller). For de elevene som ligger tett innpå kan denne premien virke veldig motiverende, og tenk så stor nytte ekstra veiledning kan gjøre for de elevene som ikke blir utfordret nok fra før. Unner du dem ikke å nå sitt aller beste? Broren min fikk så og si 6'er i alt, og han trengte nesten aldri å øve. Jeg (som fikk flest 4'ere) øvde og pugget som en Gud, men jeg fikk ikke 6'ere likevel. Det jeg lærte (som han nå sliter med) er å jobbe for karakterene. Jeg er glad for min erfaring, men skulle ønske han satt igjen med det samme. Jeg unner virkelig de flinkeste en slik "premie", og det trenger ikke komme på bekostning av de litt svakere. Vi burde løfte alle opp og frem så de kan nå sitt aller aller beste :)

Victoria Larsen

03.09.2017 kl. 19:06
Enig med Linni: Hei du! Først må jeg si at jeg setter veldig pris på kommentar og at du tar deg tid til å skrive. Jeg forstår poenget ditt veldig godt og jeg har ALDRI sagt at ikke jeg unner dem til å nå sitt aller beste! Jeg er ikke en slik person og mener at jeg heller ikke har skrevet noe, som har fått det til å se slik ut. Selvfølgelig skal dem som gjør det bra få høre det og bli belønnet, på en måte. Men, jo; faktisk har jeg opplevd at dem som får 6ere på prøver går rundt og forteller alle at dem er best. Jeg har da sett i flere tilfeller, flere som faktisk har fått vansker og lite motivasjon. Jeg er selv ikke en av dem, men jeg syntes det burde være rettferdig for alle. Fordi jeg ikke mener at dette er ''riktig'', så mener jeg akkurat som det at vi burde løfte alle opp og frem :-)
Victoria Larsen

Hei! Mitt navn er Victoria. Jeg er en liten kreativ og ærlig sjel med mye på hjertet. Jeg holder til i en liten by på Sørlandet, nemlig Risør. På bloggen min finner du litt av mye, med flere kategorier som du finner på forsiden.

Search

Bloggdesign

hits Steg 4: Legg inn koder for kategori og arkiv