hits

VICCCTORIA

- don't let idiots ruin your day -

NR ANGSTEN TAR OVER LIVET DITT

  • 24.06.2017, 16:00

Du vet. Du vet s inderlig godt, nr den kommer. Tankene surrer allerede en uke fr angsten kommer, men du ser det. Du vet hva som kommer. Du kjenner alle flelsene i kroppen, som settes i gang.

De mrke og dype tankene du prver skyve vekk, da det blir enda verre. Du prver hardt, men vet like godt at det ikke nytter. Jo mer du prver, jo tffere blir det. S hva skal du gjre?

La det komme. Aksepter tankene og flelsene. Det er jvlig. Si det til deg selv. Vit at du er rlig. rlig mot deg selv. Tillat deg selv ha det vondt. La det sl deg. La det sre. La det knekke. La det slite deg helt ut. Fortell angsten at den ikke knekker deg. Selv i full storm. Du str der, midt oppi det hele og har det vondt, men du overlever.

Det viktigste er at du overlever. Sliter du med angst, s kan jeg fortelle det med sikkerhet: du overlever dette, fordi det klarte jeg <3

Facebook: HER / Instagram: HER / Youtube HER GIVEAWAY: VINN KOKEBOK

12 Kommentarer

Thomas Frydenberg

24.06.2017 kl. 16:11
Du er sterk, skulle nske angst en vakker dag ble totalt utryddet.

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 17:15
Thomas Frydenberg: Tusen takk. Ja, det er jeg enig i.

dvergpinschere i mitt hjerte

24.06.2017 kl. 18:24
Ja angst er alt oppslukende..men man kan lre leve med den..Lurt lre seg noen triks!

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 20:04
dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er s sant.. det er alltid greit :-)

Vera Lynn

24.06.2017 kl. 19:56
Det er nok ikke s lett for alle tenke at man kommer igjennom det, men uansett hvor mrkt alt ser ut, er det alltid sm ting i hverdagen glede seg over. Man m bare se etter dem :o))

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 20:04
Vera Lynn: Nei, det vet jeg selv. Det er s sant og det er viktig fokusere p slike ting i hverdagen :-)

Hege Kristin

25.06.2017 kl. 00:03
<3

Victoria Larsen

25.06.2017 kl. 13:53
Hege Kristin: <3

Anita Karine Brdsen

25.06.2017 kl. 20:10
Det er modig st frem for det er nok mange som sliter med det samme og en gang var ogs jeg en av dem.

Det er viktig skille mellom "angst" som er en del av det normale, sunne flelsesregisteret og faktisk henger sammen med et mobiliseringssystem i kroppen som har vrt helt avgjrende evolusjonsmessig for overleve nr vi blir utsatt for reell fare og trussel, med bl.a kt adrenalinutskillelse og hy puls s vi kan flykte eller kjempe i "fight and flight"-situasjoner slik man engang mtte for overleve f.eks i mte med ville rovdyr og den "kulturelle angsten" som ogs kan klassifiseres som "normalangst" og er noe s og si alle mennesker vil kjenne p fra tid til annen i "svette situasjoner", nr mye str p spill, ved spesielle anledniger og mter med personer der man har grunn til vre nervs og usikker.

st alene p et podie foran et ukjent publikum med alles blikk og forventning rettet mot deg, vil som regel ogs gi de fleste mennesker som ikke er trenet p og vant til slikt litt angst, s det er helt normalt.

Det er nr angsten gr over i det nevrotiske og livshemmende at man kan snakke om sykdom, en angstlidelse, men ogs den kan man lre kontrollere og bli helt frisk av. Det finnes ogs mange ulike typer angstlidelser og angstnevroser som kan ha svrt ulike rsakssammenhenger og krever ulik type behandling. Det er heller ikke sikkert at man trenger behandling om man modnes litt og livet selv legger seg mer til rette. Angst er alts en flelse og en kroppslig tilstand som ikke ndvendigvis er syk eller unormal i seg selv, som er en del av menneskets flesesregister og har sammenheng bde med reell frykt, kroppen og normalpsyken og kan ha et kulturelt sosialt element i seg som kan anses normalt i vr kultur.

Frykt er konkret angst og redsel ifht en fare eller trussel eller sannsynlig forestende fare med grunn til bekymring. Det er nr angsten blir unormalt sterk og antar en sykelig form hvor individet lider og angsten gr p bekostning av kreftene og begynner styre tanker og adferd og begrense livet uten at det er noen realistisk grunn til ha s sterk angst at Angst blir et stort problem for individet. Et angstanfall eller vedvarende angst i visse situasjoner der man normalt ikke burde hatt det slik vet jeg av egen erfaring er veldig ubehagelig og forstyrrende, at det stjeler krefter og suger skikkelig.

Men om du ogs klarer akseptere at det bare er en flelsestilstand og akseptere det, for flelsen er jo ikke farlig- den er bare ubehagelig, men du kan lre deg mestre og ta kontroll over den. Du vet jo med hodet at ingen dr av en ubehagelig flelse som angst, og at de fleste med angstlidelser ikke er i nrheten av "bli gale" selv om mange kan vre redd for bli det, eller at andre skal tro det. Angsten er rsaken til krisemaksimeringen og katastrofetenkningen, de er ikke reelle det er angsten som snakker. finne ut av hvorfor du har denne angsten, hvor den stammer fra, hva som utlser og trigger den og hva du under angsten egentlig er redd for, hva er det et uttrykk for?

Man skal vre forsiktig med gi andre rd, srlig folk man ikke kjenner, for vi er s forskjellige og den enes angst kan vre svrt ulik den andres, ha helt ulike rsaker og dermed ogs ulike lsninger. Innen Psykologien er imidlertid mlrettet korttidsterapi av typen kognitiv terapi og om ndvendig (ved fobier) utsette seg for det man er mest redd for gradvis sammen med en terapaut hvor man ser at det gr bra og lrer seg kontrollere og dempe angsten etterhvert som har vist seg vre den mest effektive og nyttige behandlingen. Men som sagt. Du er "eksperten p din angst og din egen angstpsykologi". Det er du som vet hvordan ting er og oppleves for deg. At slike angsttilstander er svrt ubehagelige vet imidlertid alle som har vrt innom og har kjennskap til problematikken.

Holdt ut og hold frem! Og gjr dine egne, kloke valg ;-) Du har det motet som skal til!

Victoria Larsen

25.06.2017 kl. 22:12
Anita Karine Brdsen: Frst m jeg f si, tusen takk for kommentaren. Tusen takk for at du tok deg tid til lese og kommentere. Det setter jeg stor pris p!
Jeg forstr veldig godt hva du skriver om. Alle kjenner nok p den flelsen av vre nervs, som er helt normalt til tider. Men, det kjenne at det er en forskjell der - det er noe annet. Nr angsten begynner styre deg og du merker at du snart ikke har kontroll, det er noe tilnrmet angst. Ja, angstanfall tar kreftene ut av deg, slik det skulle tro du hadde lpt 10 mil. Merkelig flelse.
Det er veldig viktig, som du sier, at man skal vre forsiktig med gi andre rd. Det eneste jeg kan gjre, er dele mine erfaringer og mine tips (som hjalp meg), i hp om at det kan hjelpe noen - iallefall litt. Igjen; Tusen takk for kommentaren! :-)

Tom E. Myrbrten

26.06.2017 kl. 00:42
Kjenner problemet godt, bde gjennom egne opplevelser og klienter. Angst er helt forferdelig, og kan i noen tilfeller bli helt uutholdelig. Siden dette handler om sterke flelser, s har det ingen hensikt forske snakke til fornuften. Sterke flelser vil uansett klare knuse fornuften. Jeg har hjulpet mange mennesker med angst via tankefeltterapi, som er en metode som henvender seg til underbevisstheten (flelsene). Det er her alle bakenforliggende rsaker (minner) til psykiske lidelser ligger lagret. Gjennom behandle/ bearbeide disse flelsene, s vil fornuften igjen seire, og problemene lser seg ganske greit. Det er nemlig ikke vr fornuft det er noe galt med, men den blir rett og slett parkert nr flelsene tar overhnd. Se mer om dette p: energipsykologi.blogg.no Det er hjelp f.

Victoria Larsen

26.06.2017 kl. 01:39
Tom E. Myrbrten: Jeg har ikke annet enn si, mange tusen takk for kommentaren og det skal jeg virkelig ta en titt p! :-)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Victoria Larsen

Hei du! Mitt navn er Victoria. Jeg er en liten kreativ sjel med mye p hjertet. Jeg holder til i en liten by p Srlandet, Risr. P bloggen min finner du litt av mye, med flere kategorier som du finner p forsiden. Legg meg gjerne til p snapchat ; vvicctoriaa

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no