• 24.06.2017, 16:00

NÅR ANGSTEN TAR OVER LIVET DITT


Du vet. Du vet så inderlig godt, når den kommer. Tankene surrer allerede en uke før angsten kommer, men du ser det. Du vet hva som kommer. Du kjenner alle følelsene i kroppen, som settes i gang.

De mørke og dype tankene du prøver å skyve vekk, da det blir enda verre. Du prøver hardt, men vet like godt at det ikke nytter. Jo mer du prøver, jo tøffere blir det. Så hva skal du gjøre?

La det komme. Aksepter tankene og følelsene. Det er jævlig. Si det til deg selv. Vit at du er ærlig. Ærlig mot deg selv. Tillat deg selv å ha det vondt. La det slå deg. La det såre. La det knekke. La det slite deg helt ut. Fortell angsten at den ikke knekker deg. Selv i full storm. Du står der, midt oppi det hele og har det vondt, men du overlever.

Det viktigste er at du overlever. Sliter du med angst, så kan jeg fortelle det med sikkerhet: du overlever dette, fordi det klarte jeg <3

Facebook: HER / Instagram: HER / Youtube HER GIVEAWAY: VINN KOKEBOK

Thomas Frydenberg

24.06.2017 kl. 16:11
Du er sterk, skulle ønske angst en vakker dag ble totalt utryddet.

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 17:15
Thomas Frydenberg: Tusen takk. Ja, det er jeg enig i.

dvergpinschere i mitt hjerte

24.06.2017 kl. 18:24
Ja angst er alt oppslukende..men man kan lære å leve med den..Lurt å lære seg noen triks!

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 20:04
dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er så sant.. det er alltid greit :-)

Vera Lynn

24.06.2017 kl. 19:56
Det er nok ikke så lett for alle å tenke at man kommer igjennom det, men uansett hvor mørkt alt ser ut, er det alltid små ting i hverdagen å glede seg over. Man må bare se etter dem :o))

Victoria Larsen

24.06.2017 kl. 20:04
Vera Lynn: Nei, det vet jeg selv. Det er så sant og det er viktig å fokusere på slike ting i hverdagen :-)

Hege Kristin

25.06.2017 kl. 00:03
<3

Victoria Larsen

25.06.2017 kl. 13:53
Hege Kristin: <3

Anita Karine Bårdsen

25.06.2017 kl. 20:10
Det er modig å stå frem for det er nok mange som sliter med det samme og en gang var også jeg en av dem.

Det er viktig å skille mellom "angst" som er en del av det normale, sunne følelsesregisteret og faktisk henger sammen med et mobiliseringssystem i kroppen som har vært helt avgjørende evolusjonsmessig for å overleve når vi blir utsatt for reell fare og trussel, med bl.a økt adrenalinutskillelse og høy puls så vi kan flykte eller kjempe i "fight and flight"-situasjoner slik man engang måtte for å overleve f.eks i møte med ville rovdyr og den "kulturelle angsten" som også kan klassifiseres som "normalangst" og er noe så og si alle mennesker vil kjenne på fra tid til annen i "svette situasjoner", når mye står på spill, ved spesielle anledniger og møter med personer der man har grunn til å være nervøs og usikker.

Å stå alene på et podie foran et ukjent publikum med alles blikk og forventning rettet mot deg, vil som regel også gi de fleste mennesker som ikke er trenet på og vant til slikt litt angst, så det er helt normalt.

Det er når angsten går over i det nevrotiske og livshemmende at man kan snakke om sykdom, en angstlidelse, men også den kan man lære å kontrollere og bli helt frisk av. Det finnes også mange ulike typer angstlidelser og angstnevroser som kan ha svært ulike årsakssammenhenger og krever ulik type behandling. Det er heller ikke sikkert at man trenger behandling om man modnes litt og livet selv legger seg mer til rette. Angst er altså en følelse og en kroppslig tilstand som ikke nødvendigvis er syk eller unormal i seg selv, som er en del av menneskets følesesregister og har sammenheng både med reell frykt, kroppen og normalpsyken og kan ha et kulturelt sosialt element i seg som kan anses normalt i vår kultur.

Frykt er konkret angst og redsel ifht en fare eller trussel eller sannsynlig forestående fare med grunn til bekymring. Det er når angsten blir unormalt sterk og antar en sykelig form hvor individet lider og angsten går på bekostning av kreftene og begynner å styre tanker og adferd og begrense livet uten at det er noen realistisk grunn til å ha så sterk angst at Angst blir et stort problem for individet. Et angstanfall eller vedvarende angst i visse situasjoner der man normalt ikke burde hatt det slik vet jeg av egen erfaring er veldig ubehagelig og forstyrrende, at det stjeler krefter og suger skikkelig.

Men om du også klarer å akseptere at det bare er en følelsestilstand og akseptere det, for følelsen er jo ikke farlig- den er bare ubehagelig, men du kan lære deg å mestre og ta kontroll over den. Du vet jo med hodet at ingen dør av en ubehagelig følelse som angst, og at de fleste med angstlidelser ikke er i nærheten av å "bli gale" selv om mange kan være redd for å bli det, eller at andre skal tro det. Angsten er årsaken til krisemaksimeringen og katastrofetenkningen, de er ikke reelle det er angsten som snakker. Å finne ut av hvorfor du har denne angsten, hvor den stammer fra, hva som utløser og trigger den og hva du under angsten egentlig er redd for, hva er det et uttrykk for?

Man skal være forsiktig med å gi andre råd, særlig folk man ikke kjenner, for vi er så forskjellige og den enes angst kan være svært ulik den andres, ha helt ulike årsaker og dermed også ulike løsninger. Innen Psykologien er imidlertid målrettet korttidsterapi av typen kognitiv terapi og om nødvendig (ved fobier) å utsette seg for det man er mest redd for gradvis sammen med en terapaut hvor man ser at det går bra og lærer seg å kontrollere og dempe angsten etterhvert som har vist seg å være den mest effektive og nyttige behandlingen. Men som sagt. Du er "eksperten på din angst og din egen angstpsykologi". Det er du som vet hvordan ting er og oppleves for deg. At slike angsttilstander er svært ubehagelige vet imidlertid alle som har vært innom og har kjennskap til problematikken.

Holdt ut og hold frem! Og gjør dine egne, kloke valg ;-) Du har det motet som skal til!

Victoria Larsen

25.06.2017 kl. 22:12
Anita Karine Bårdsen: Først må jeg få si, tusen takk for kommentaren. Tusen takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere. Det setter jeg stor pris på!
Jeg forstår veldig godt hva du skriver om. Alle kjenner nok på den følelsen av å være nervøs, som er helt normalt til tider. Men, det å kjenne at det er en forskjell der - det er noe annet. Når angsten begynner å styre deg og du merker at du snart ikke har kontroll, det er noe tilnærmet angst. Ja, angstanfall tar kreftene ut av deg, slik det skulle tro du hadde løpt 10 mil. Merkelig følelse.
Det er veldig viktig, som du sier, at man skal være forsiktig med å gi andre råd. Det eneste jeg kan gjøre, er å dele mine erfaringer og mine tips (som hjalp meg), i håp om at det kan hjelpe noen - iallefall litt. Igjen; Tusen takk for kommentaren! :-)

Tom E. Myrbråten

26.06.2017 kl. 00:42
Kjenner problemet godt, både gjennom egne opplevelser og klienter. Angst er helt forferdelig, og kan i noen tilfeller bli helt uutholdelig. Siden dette handler om sterke følelser, så har det ingen hensikt å forsøke å snakke til fornuften. Sterke følelser vil uansett klare å knuse fornuften. Jeg har hjulpet mange mennesker med angst via tankefeltterapi, som er en metode som henvender seg til underbevisstheten (følelsene). Det er her alle bakenforliggende årsaker (minner) til psykiske lidelser ligger lagret. Gjennom å behandle/ bearbeide disse følelsene, så vil fornuften igjen seire, og problemene løser seg ganske greit. Det er nemlig ikke vår fornuft det er noe galt med, men den blir rett og slett parkert når følelsene tar overhånd. Se mer om dette på: energipsykologi.blogg.no Det er hjelp å få.

Victoria Larsen

26.06.2017 kl. 01:39
Tom E. Myrbråten: Jeg har ikke annet enn å si, mange tusen takk for kommentaren og det skal jeg virkelig ta en titt på! :-)
Victoria Larsen

Hei! Mitt navn er Victoria. Jeg er en liten kreativ og ærlig sjel med mye på hjertet. Jeg holder til i en liten by på Sørlandet, nemlig Risør. På bloggen min finner du litt av mye, med flere kategorier som du finner på forsiden.

Search

Bloggdesign

hits Steg 4: Legg inn koder for kategori og arkiv